Groep 2
Godsdienst
We werken met de methode Trefwoord. Er wordt iedere dag aandacht besteed aan godsdienst door middel van liedjes, verhalen of illustraties. Op deze manier ontwikkelen wij de levensbeschouwelijke vorming van de kinderen.
We besteden extra aandacht aan de Christelijke feestdagen zoals Kerst en Pasen.
Engels
We werken met de methode Ipockets in groep 2. De kinderen krijgen totaal per week 1 uur Engels. Tijdens deze lessen spreekt de leerkracht de gehele les Engels. Samen met Monkey (handpop) leren de kinderen op speelse wijze de Engelse taal. Gedurende de week komen de woorden en liedjes spelenderwijs voor in het lesprogramma van de kinderen.
Rekenen
De kleutergroepen werken tijdens rekenen aan drie rekendomeinen; getalbegrip, meten en meetkunde. Op deze manier werken wij aan de doelen voor eind groep 2. Hierbij kunt u denken aan: omgaan met hoeveelheden, de telrij, getallen, lengte, gewicht, tijd, construeren, oriënteren en lokaliseren en opereren met vormen en figuren.
Taal en beginnende geletterdheid
We werken met de methode LIST in groep 2. We besteden veel aandacht aan voorlezen en boeken. We lezen per dag gemiddeld 2 keer voor. Ook in de klas is veel taal terug te zien. Zo is er een themamuur met de woordenschat van het desbetreffende thema, een leeshoek en een schrijfhoek aanwezig in de klas. Verder leren we de kinderen elk thema vier nieuwe klanken aan.
Gymnastiek
Twee keer per week krijgen de kinderen gym in de gymzaal. Eén keer per week van de gymleerkracht (Lekker Fit) en één keer per week van de groepsleerkracht. We gebruiken de toestellen in een circuitvorm zodat alle vaardigheden worden geoefend. Zoals gooien en mikken, hoepelen, klimmen, evenwicht etc.
Op deze dag is het prettig als uw kind makkelijke kleding aan heeft, zodat uw kind zich zelf kan omkleden. De kinderen nemen gymkleding mee naar school en op school doen ze hun gymschoentjes aan.
De schoentjes blijven op school. Af en toe krijgt u ze mee naar huis om te passen of ze niet te klein zijn.
Zelfstandig werken
Om de zelfstandigheid te bevorderen maken we gebruik van het planbord. Zo bevorderen we het keuzes maken en het plannen. We laten de kinderen zoveel mogelijk zelf hun spullen opruimen na het spelen en werken. Daarnaast moeten ze zelf hun lijmkwastje afwassen of hun verfkwast afspoelen
Ook stimuleren we de zelfstandigheid door het zelf aan/uitkleden. Uiteraard helpen we wel als een kind moeite heeft met bepaalde sluitingen en veters.
In groep 2 wordt er gestart met het werken met een weektaak. Op deze weektaak staan een aantal werkjes die de kinderen die week moeten doen. Iedere week staan er andere werkjes op de weektaak. Alle ontwikkelingsgebieden (taal, rekenen, motoriek) komen aan bod. De kinderen bepalen zlef tijdens welke speel- en werklessen zij deze werkjes doen. Kinderen die het moeilijk vinden om werkjes op tijd af te krijgen, worden natuurlijk geholpen. Tijdens het spelen en werken loopt de leerkracht rond om de kinderen te helpen bij de opdrachten die zij doen. Er zit een opbouw in de hoeveelheid werkjes die op de weektaak staan. In de loop van het schooljaar zullen dit er meer zijn.
Sociaal emotionele ontwikkeling
Iedere week worden er lessen sociaal-emotionele ontwikkeling gegeven. We werken met de methode KIVA. Hierin wordt aandacht besteed aan het zelfbeeld, omgang met anderen en omgaan met regels.
Algemeen
Eten en drinken
Ochtendpauze
De kinderen drinken elke ochtend water (of melk) en eten fruit. De kinderen mogen het water een smaakje geven met vers fruit/groente/munt. Prikwater en siroop zijn niet toegestaan.
Middagpauze
Tussen de middag eten de kinderen hun eigen gezonde lunch. De kinderen kunnen voor de middag water meenemen, maar een pakje drinken mag ook. De kinderen nemen geen koek of snoep mee.
Verder hebben de kinderen de gehele dag de mogelijkheid om water te drinken.